Prima paginaNoutatiModificari semnificative privind legea marcilor si a indicatiilor geografice

Modificari semnificative privind Legea marcilor si a indicatiilor geografice

Incepand de astazi, 13 iulie, intra in vigoare Legea nr. 112/2020 ("Legea nr. 112/2020") pentru modificarea si completarea Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice (“Legea marcilor”).

In cele de urmeaza, echipa SAA de Proprietate Intelectuala vine in intampinarea tuturor celor interesati cu o prezentare detaliata a modificarilor esentiale aduse de noua reglementare.

Noua reglementare vine ca un raspuns la eforturile de aliniere a prevederilor nationale in materia marcilor si indicatiilor geografice cu prevederile legislatiei europene, precum si cu tendintele jurisprudentiale ale CJUE.

Legea nr. 112/2020 modifica procedurile in fata Oficiului, prin introducerea unor termene mai scurte cu privire la procedura inregistrarii marcii, examinarii, contestatiei si chiar a invocarii prioritatii. Totodata, sunt introduse noi termene in ceea ce priveste procedura opozitiei, in vederea asigurarii coerentei si celeritatii acestei proceduri.

Noile prevederi modifica definitia marcilor, in sensul stabilirii posibilitatii calificarii ca marca a unui semn ce are capabilitatea sa fie reprezentat in Registrul marcilor intr-un mod in care sa permita autoritatilor competente si publicului sa stabileasca cu claritate si precizie obiectul protectiei conferite titularului lor, fiind eliminata astfel cerinta necesitatii reprezentarii grafice a semnului.

Astfel, pe de-o parte, se subliniaza necesitatea stabilirii cu claritate a obiectului protectiei, intr-o maniera in care sa se asigure susceptibilitatea reprezentarii in Registrul marcilor, deschizandu-se totodata posibilitatea pentru inregistrarea unor noi categorii de marci (e.g. sonore, holograme, multimedia).

Aceasta modificare a definitiei marcilor va duce cu certitudine la o crestere a numarului cererilor de inregistrare a semnelor ca marci sonore sau multimedia.

In materia motivelor absolute de refuz, noile reglementari extind si clarifica aceste motive, prin stabilirea expresa a posibilitatii invocarii drepturilor anterioare ce deriva din (i) denumiri de origine si indicatii geografice protejate in conformitate cu prevederile legislatiei UE, ale legislatiei nationale si a acordurilor internationale la care UE sau Romania este parte, (ii) mentiuni traditionale pentru vinuri, prevazute de legislatia UE sau de acordurile internationale la care UE este parte, (iii) specialitatile traditionale garantate, prevazute de legislatia UE sau de acordurile internationale la care UE este parte si (iv) soiurile de plante, inregistrate conform legislatiei UE, legislatiei nationale sau acordurilor internationale la care UE sau Romania este parte.

Totodata, fata de vechea reglementare, unde motivul absolut de refuz pentru care marcile pot fi considerate de natura sa induca publicul in eroare, enumera cu caracter exhaustiv criteriile inducerii in eroare, noua modificare, stabileste aceste criterii cu caracter exemplificativ.

Printre completarile importante se numara si aceea a introducerii definitiei Clasificarii internationale de la Nisa a produselor si serviciilor in vederea inregistrarii marcilor. Cu privire la aceasta, important de mentionat este introducerea posibilitatii declararii de catre titularul unei marci, inregistrate in raport cu intreg titlul unei clase, intentiei sale reale la data depunerii cererii. Daca intentia a fost de a solicita protectia unor produse si servicii in afara celor acoperite de sensul literal al titlului clasei respective, poate declara aceasta pana la data de 30 septembrie 2020, cu conditia ca aceste produse si servicii indicate sa fie incluse in lista alfabetica a Clasificarii de la Nisa in vigoare la momentul depunerii cererii de inregistrare a marcii in cauza.

In ceea ce priveste reinnoirea unei marci, potrivit noilor reglementari,  aceasta se poate efectua intr-un termen de cel putin 6 luni anterior datei expirarii inregistrarii, OSIM informand titularul asupra expirarii inregistrarii, cu cel putin 6 luni inainte de data acestei expirari.

In materia transferului drepturilor asupra marcii, sunt recunoscute noi modalitati, respectiv fuziunea, hotararea judecatoreasca sau orice alta modalitate prevazuta de lege pentru transferul dreptului de proprietate.

In ceea ce priveste institutia decaderii, noile reglementari stabilesc ca termenul de 5 ani pentru utilizarea efectiva a marcii se calculeaza de la data incheierii procedurii de inregistrare, spre deosebire de vechea reglementare care stabilea ca termenul de 5 ani curge de la data inscrierii in Registrul marcilor.

In continuare, raportat la institutia anularii, noile prevederi elimina termenul de 5 ani pentru introducerea cererii de anulare. Daca potrivit reglementarii anterioare, doar actiunile in anulare pentru rea-credinta puteau fi formulate oricand pe parcusul perioadei de protectie, noile reglementari introduc aceasta posibilitate pentru promovarea actiunii in anulare, indiferent de motivul de anulare invocat.

Totodata, din punct de vedere procedural, intiatorul procedurii de anulare sau decadere din drepturi poate introducere cerere fie in fata Tribunalului Bucuresti, fie pe cale administrativa, la OSIM.

Vom face in cele ce urmeaza o scurta trecere in revista a noilor termene aplicabile in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci („OSIM”), astfel:

  • termenul pentru plata taxei de examinare a cererii de inregistrare de marca se scurteaza de 3 luni la 30 de zile;
  • termenul pentru depunerea actelor de prioritate se scurteaza de 3 luni la 30 de zile;
  • termenul in care OSIM examineaza indeplinirea conditiilor pentru atribuirea datei de depozit a cererii de inregistrare a marcii se scurteaza de la o luna la 7 zile;
  • este introdus un termen de 2 luni de la data comunicarii opozitiei pentru ca partile sa discute in vederea solutionarii amiabile a opozitiei. Aceasta procedura este similara celei puse la dispozitie pentru procedurile de opozitie derulate in fata Oficiului de Proprietate Intelectuala al Uniunii Europene („cooling-off”);
  • introducerea unor termene obligatorii pentru OSIM in ceea ce priveste emiterea unei decizii in procedura de opozitie, respectiv cel mult 2 luni de la expirarea termenelor prevazute pentru parti in cadrul procedurii si 30 de zile pentru comunicarea deciziei;
  • introducerea obligatiei solicitantului de a achita taxa legala pentru eliberarea certificatului de inregistrare in termen de 30 de zile de la data notificarii privind incheierea procedurii de inregistrare. Important de mentionat este ca, in absenta platii taxei legale in termenul prevazut de lege, se va considera ca solicitantul a renuntat la inregistrarea marcii.

Referitor la aplicabilitatea legii in timp, important de mentionat este faptul ca cererile de inregistrare a marcilor si indicatiilor geografice depuse si aflate in procedurile de examinare urmeaza procedurile prevazute de legea in vigoare la data depunerii lor in fata Oficiului.

Din punctul de vedere al aspectelor de ordin administrativ, observam ca OSIM dovedeste o diligenta sporita, venind in sprijinul solicitantilor cu formulare actualizate, aferente procedurilor offline in fata Oficiului, respectiv:

  • Formularul pentru cerere de inregistrare de marca;
  • Formularul pentru cerere de reinnoire marca;
  • Formularul pentru cerere de inregistrare / reinnoire a unei indicatii geografice.

 

Pentru mai multe detalii, va rugam sa contractati pe:

Ana Maria Kusak

Partner

Telefon: +40 21 316 87 49

E-mail: AKusak@saa.ro

 

Elena Stan

Senior Associate

Telefon: +40 21 316 87 49

E-mail: EStan@saa.ro

sau 

 

Madalina Spataru

Associate

Telefon: +40 21 316 87 49

E-mail: MSpataru@saa.ro

© Copyright Stratulat-Albulescu.ro 2020. Toate drepturile rezervate.