Prima paginaArii de practicaProiecte & energieProductie si transfer de electricitate

Productie si transfer de electricitate

Romania detine o diversitate de surse de energie electrica. Aproximativ 43% din aceasta provine din surse regenerabile (29% hidro, 10% eoliene, 2,6% solare, 0,7% biomasa) si aproximativ 57% provin din surse conventionale (24,5% carbune, 17,5% nucleara, 15% gaze).

Prioritatea strategica de investitii este actualizarea capitalului national de productie a energiei electrice, deoarece o mare parte din acest capital are o vechime de peste 30 de ani Majoritatea instalatiilor de productie existente au atins durata lor normala de viata, iar cele mai multe dintre acestea sunt ineficiente sau ecologic necorespunzatoare. Abordarea acestor probleme va necesita investitii de pana la 7-14 miliarde EUR pana in 2030. Cu toate ca centralele electrice alimentate cu gaz va fi prioritara, centralele electrice pe baza de carbune joaca de asemenea rolul de a asigura stabilitatea sistemului national energetic, dar acestea vor trebui inlocuite dupa 2025. Noile instalatii de lignit vor trebui sa aiba o eficienta ridicata si un nivel redus al gazelor cu efect de sera.

Hidroelectricitatea este esentiala pentru echilibrarea sistemului. In consecinta, pana in 2030, va fi necesara modernizarea si intretinerea unitatilor hidraulice actuale, impreuna cu unitati mici de pompare, moment in care investitia intr-o statie de pompare de mare viteza va deveni prioritatea principala.

In ceea ce priveste energia regenerabila, schema de sprijin a certificatelor verzi s-a incheiat la 31 decembrie 2016. Orice noi capacitati de SRE, vor trebui sa se dezvolte fara scheme de sprijin. Ca atare, factorul determinant pentru rentabilitatea unor astfel de proiecte va fi accesul la finantarea cu capital redus. Daca aceste proiecte beneficiaza de un sprijin adecvat, utilizarea biogazului si a deseurilor va creste si va fi utilizata in unitatile de cogenerare. in ultimii cinci ani au fost instalate aproximativ 3000 MW de capacitate eoliana, considerata ca fiind capacitatea maxima suportabila de a utiliza si de a asigura inca functionarea fiabila a sistemului energetic national in configuratia sa actuala. Datorita imprevizibilitatii sale, capacitatea eoliana necesita o reconfigurare a pietei de echilibrare prin investitii care vizeaza unitatile de varf. 

Energia nucleara este o optiune strategica pentru Romania. Unitatile 3 si 4 de la Cernavoda reprezinta de departe cel mai mare potential proiect energetic in anii urmatori. Acesta va reduce capacitatea necesara in regiune prin furnizarea a 3000 MW. Guvernul roman intentioneaza sa acorde un ajutor de stat pentru acest proiect (similar cu cel aprobat de CE pentru Marea Britanie). Acest proiect necesita, de asemenea, consolidarea retelei de transport.

Transelectrica, compania nationala de transport si de echilibrare, isi propune sa atraga investitii pentru dezvoltarea retelei in nord-estul tarii si pentru cresterea capacitatii de interconexiune transfrontaliera. Avand in vedere evolutia pietei SRE, piata de echilibrare devine esentiala. Cei mai activi producatori care raspund cel mai probabil la cererile de echilibrare sunt unitatile hidroelectrice si unitatile cu gaze. Echilibrarea unei piete regionale necesita o capacitate de interconectare suficienta.

Odata cu dezvoltarea retelelor inteligente, preturile spot vor influenta modelele de consum printr-o reglementare imbunatatita a consumului si cu ajutorul sistemelor automatizate si a iluminatului public eficient. Incepand cu anul 2014, piata pentru ziua urmatoare din Romania este cuplata cu pietele similare din Republica Ceha, Ungaria si Slovacia, iar aceasta piata a stabilit un pret regional al energiei electrice. Desi Romania este un exportator de energie electrica, pentru a avea preturi competitive pe termen lung, productia interna de energie electrica nu ar trebui sa fie impovarata de diverse impozite si taxe, cum ar fi tariful la injectarea energiei electrice in retea, o taxa pe apa turbinata in unitati hidroelectrice sau pe apa  utilizata pentru racirea unitatilor bazate pe carbune, care exista doar in Romania si nu in tarile invecinate. Piata de productie a energiei electrice dispecerizata si piata de echilibrare sunt extrem de concentrate, in timp ce piata pentru ziua urmatoare si piata contractelor bilaterale nu este concentrata. Desi in prezent Romania are unul dintre cele mai scazute preturi pentru energie electrica din Europa, este de asteptat ca pretul sa creasca in viitor la o medie de 65-85 EUR / MWh, in functie de costurile de capital necesare pentru modernizarea unitatilor de productie, a pretului combustibililor, costurile de modernizare a infrastructurii de transport si de distributie si de costurile certificatelor pentru GGE.

Experienta relevanta
  • Asistenta juridica acordata cu privire la diverse proiecte de eficienta energetica si solutii dedicate clientilor. Aceasta activitate implica asistenta in elaborarea reglementarilor privind eficienta energetica si analiza minutioasă asupra Directivei Europene si a practicii judiciare a UE in acest sens. Finantarea UE a fost analizata ca o conditie prealabila pentru majoritatea acestor proiecte. Asistenta juridica implica consiliere pe subiecte precum Achizitiile Publice, legislatia privind Concurenta, situatia concesiunilor, PPP, legislatia privind serviciile comune, probleme de reglementare, efectele divizarii.
  • Crearea / dezvoltarea / coordonarea si, in final, transmiterea catre departamentul responsabil cu activitatea de afaceri a mai multor proiecte ce implica surse de energie regenerabile (eoliana, biogaz, micro-hidro), impreuna cu o echipa alocata in acest sens; implementarea diferitelor proiecte ce vizeaza aceste surse de energie regenerabile (optiuni de acapararea terenurilor, negocierea si gestionarea contractelor, desfasurarea procesului de autorizare, elaborarea de strategii pentru dezvoltarea afacerii si comunicarea cu tertii, procesele de planificare tehnica si de proiectare, implementarea si externalizarea unor astfel de procese furnizorilor sau consultantilor terti); analiza strategica a proiectelor si procesul decizional optim, avand in vedere specificul legislatiei romanesti incidente, precum si cadrul de reglementare din industria energetica.
  • Coordonarea unor negocieri complexe, coordonarea unor actiuni de importanta majora in fata instantelor de judecata, a acordat consultanta cu privire la procedurile de restructurare, lucrarile de reabilitare a centralelor hidroelectrice, negocieri colective, si s-a ocupat de pregatirea unor oferte publice. Participarea la negocieri intre statul roman si guvernul sarb pentru clarificarea programului de lucrari ce trebuie realizate de ambele asupra instalatiilor centralei hidroelectrice Portile de Fier.
© Copyright Stratulat-Albulescu.ro 2022. Toate drepturile rezervate.